http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

tisdag 26 maj 2015

Vad är magi?


Jag tycker Monthly Makers är ett kul sätt att utmana och inspirera sig själv till att göra skapande saker. Månadens tema; magi kändes långt borta, för en jordnära person som jag, men det är ju det som är så bra, att tvingas lämna sitt invanda tankemönster.


Vad är magi? Vad är det mest magiska jag har varit med om?


Jag tänkte på känslan att titta på en liten ultraljudsbild hur länge som helst, ett bildbevis på något overkligt. Och fastän vi knappt kunde se vad som var vad på bilden, kunde jag samtidigt tydligt se något oemotståndligt gulligt men också lite läskigt, en främmande varelse....


Jag började med att förstora bilden och kopiera på akvarellpapper.
Papprets textur och förstoringen gjorde bilden ännu mer suddig, men det gillade jag eftersom jag ville måla med akvarellfärg.


Tre varianter av det uppförstorade fotot blev det, i olika färgkombinationer.


Tyckte den här blev bra, det blev en världskarta helt plötsligt, och det är väl också magiskt?





















8 kommentarer:

  1. Amen åh, blev helt tårögd av det här! Vilken fantastisk tolkning och så fint resultat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sandra, för din snälla kommentar, blir stolt, tack!

      Radera
  2. Vilken kreativ tolkning det blev. Vackert blev det också och extra kul med den bakomliggande meningen att det är ett barn. Otroligt fin helhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Borgmästaren, vad glad jag blir att du tycker det är kreativt och vackert, tusen tack!

      Radera
  3. Åh, håller med Sandra om att man verkligen blir rörd av din tolkning! Så himla personligt, vackert och magiskt!

    SvaraRadera
  4. Tack, så roligt att höra, särskilt med tanke på att jag aldrig hade målat bilden om det inte varit för Monthlymakers:-)

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är så inspirerande och kul att se hur de som inte älskar temat ändå löst det på sitt sätt. Och liv är väl magi i allra högsta grad! Fin hyllning till ditt barn, spännande teknik och väldigt fint utfört :)

    SvaraRadera