http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

onsdag 17 augusti 2016

Jag bygger urnor


Härligt att vara tillbaka på jobbet! Jag bygger urnor, stora urnor på beställning. De ska vara 55 cm höga och utsmyckade med reliefer men i övrigt har jag fria händer, det gillar jag då blir det som bäst, när jag känner att kunden har fullt förtroende för mig.


Jag har drejat formerna i två delar, alltså först krukan sen foten, därefter monteras de ihop och jag bygger på fötterna och skulpterar reliefdekor samt handtag. Det kluriga är att göra arbetet upp och ner, eftersom urnorna är så pass stora kan fötterna inte bära tyngden förrän de är nästan helt torra och då är det ju försent att förändra form och mönster! Så det är en utmaning att tänka sig hur helheten blir och fungerar när den vänds rätt sen. Provvänder med hjälp av kameran men det är inte riktigt samma sak som att "uppleva" röra sig runt en tredimensionell form. Än är det en bit kvar så fortsättning följer....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar