http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

måndag 18 januari 2016

Bilder i blyerts


Roligt att de kreativa utmaningarna med Monthly Makers fortsätter 2016! 
Vill ni se vilka tema jag var med på under 2015, finns de samlade här. Det blev alla utom två, lera hoppade jag över eftersom det jobbar jag ju med jämt, och tyvärr missade jag decembertemat glas, pga tidsbrist, hade en idé, men får spara den till en annan gång. Nu till årets januaritema: avtryck.


Jag kom att tänka på konstnären Max Ernst (1891-1976) som var med och grundade dadaismen och även senare den surrealistiska rörelsen, då han arbetade mycket med frottagetekniken. Tekniken går enkelt ut på att lägga ett papper på ett ojämnt underlag och med hjälp av mjuk blyerts, kol eller vaxkrita få ett mönster / avtryck att framträda.


Trägolv.....


Golvbrunn i dusch.....


Rivjärn, ja man tar vad man har helt enkelt, vid en annan årstid finns ju oändliga möjligheter utomhus, tex blad, bark, sten. Jag använde mig av blyerts 4B och på de här sista bilderna tecknade jag linjer på avtrycken.


"Farbror med hund"












10 kommentarer:

  1. WOW, så himla spännande och snyggt! Jag gillar det skarpt! =)

    SvaraRadera
  2. Men åh vad spännande teknik!!! Vill minnas att jag gjorde något liknande när jag var liten, men inte blev det några konstverk av det direkt ;) Det här däremot, genialiskt att använda rivjärn och annat för att bilda höghus, eller det är i alla fall vad jag ser i bilderna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte några jätteseriösa konstverk här heller, men kul med Monthly Makers att bara göra något man tänker på när man läser temat :-)

      Radera
  3. Men vad roligt att se, så fin tolkning av temat. Tycker verkligen mycket om husen :)

    SvaraRadera
  4. ÅH vad kul att du jobbat i frottage! Det har jag inte ens tänkt på men känns som en absolut klockren tolkning av temat! Det blir så spännande och överraskande avtryck och jag tycker mycket om hur du tolkat nya bilder i de abstrakta som blivit. Väldans fint :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alicia! Monthlymakers är så bra för det blir att man gör bilder och annat som man kanske inte gjort annars, kul:-)

      Radera
  5. Jättefin tolkning! Satt länge och bara betraktade dina teckningar och lät dem omforma sig och ge nya bilder. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad glad jag blir och värdefullt att du tog dig tid, det finns i betraktarens öga:-)

      Radera