http://btikon.se/btstats.js?u=lindaherrlin

tisdag 23 september 2014

I skafferiet


Det här är mitt skafferi i verkstan, olika oxider, färgkroppar och ställmedel finns på hyllorna.


Att blanda en glasyr är ungefär som att baka, jag väger upp ingredienserna. Här utgår jag från en transparent glasyr från Lars Tärn (det vita pulvret)


Till grundglasyren tillsätter jag olika färgpulver efter recept som jag provat mig fram till. Mängden i receptet anges i % och vägs noga så att jag kan blanda fram liknande glasyr igen. Räkneexempel: till 1kg glasyr tillsätt 1,5 % krom = 1kg =1000g = 15g krom


Glasburkarna som jag förvarar material i hittade jag i källaren när vi flyttade in, från det sedan länge nedlagda Glimma Glasbruk.


Glasyrer är inte riktigt som målerifärger på det sättet att nyansen kommer fram först efter bränning, så en glasyr som ser rödbrun ut kan bli gul tex, lite magi sådär...


För att  få fram en färg man letar efter behövs ibland flera olika pigment i samma glasyr.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar